IKLAN BERBAYAR

Nak tengok entry lama?? search je

Monday, November 29, 2010

Bila baby boleh mula makan

selamat pagi!!!

meh share sket anak korang start makan umur berapa bulan??

aku bukan ape..ni ade kesah xsedap di dengar pasal babysitter Iman

jumaat lepas, dgn riang ria dia btau aku, dia bg iman makan
huhu aku terkejut la kan

tapiii bile dia btau dia bg Iman makan kuih seri muka(yang hijau)lagiiiii aku terkejut
nak marah, aku ni xreti nk ckp elok2 kang hilang pertimbangan

tapi tadi syarul da btau dia elok2..ckp jgn la bg makan ape2 lg kat Iman tu
aku jaga dia weken elok jek dia just minum susu..xde nye nak makan ape ke kan..

-risau la makcik tu mandai2 jek-

18 comments:

mama tisya said...

kalo ikut doktor baby start mkn 4bln kalo nyusu bdn 6bln...tp ada gk yg bg mkn awl..

mama tisya said...

doktor ckp tk elok cz usus bb kecik..die bkn bole trima makanan pejal pd umur yg awl

mama tisya said...

ko kena slow talk ngan bbsitter tu

mama tisya said...

kn ntah apa2 lg die bg

mama tisya said...

bkn apa kdg2 takut tercekik ke apa ke

Anonymous said...

Syana..kalau ikut cakap doktor, umur 6 bulan baru boleh bg makanan lain selain susu...tp org dulu2 umur dua bulan sudah makan...tak percaya tanya mak mak kita...mcm sy, umur anak sy 2 bulan sy dh bg makan..tapi start dgn air nasi @ kanji..then nestum yg cair....sekali sehari saje...

Fieza a.k.a ibu Qaisz + Dayana + Anas said...

yang anak aku 2 bulan dah makan nestum beras merah..tapi campur susu laa...sehari sekali jek...sebab asik nangis jek..bg nestum campur tu baru dia diam..Alhamdulillah ok jek..

Tapi tang babysitter ko bg mkn seri muka tu advance betulll..haha..
melampau ler...aku ingat dia bg nestum ke apa...sekali seri muka daa..

Anonymous said...

seri muka??mak aii...
lyz bg amil mkn 4 bln ritu tp nestum la..1 sccop je cmpur ngn susu sket...sbb amil xminum susu byk so dia cepat lapar...skg pon still 3-4 oz tiap kali minum 2-3 jam sekali..

skg da nk msuk 6 bln..lyz bg biskut ckit2 saje nk kenalkn dia ngn mknan..de gk try bg bubur blend...carrot rebus...

CikPuanMiera said...

mak oi.
kuih seri muka tu.
gilo ke ape?
ish ish.
kene cakap gak tu walopon berat nak cakap.

anak kite tu!!!

miss ahjumma said...

ish..ish...kalo kasi bubur nasi/kanji ke takpe kak..ini bg seri muka...adoyai...

♥cikmOt♥ said...

aku bagi makan time 5 bulan rasanya...

IDA said...

anakku aiman masa 4bln lebih baru start bagi..irfan ni skrg dh 5bulan lebih tak bagi pun lagi..saje nk delay sampai 6bulan..bukan ape nk bagi dia menikmati khasiat susu mamanya sblm dia start mkn...lagipun kalau awal sgt sebenarnya tak berapa bagus utk penghadaman baby tu snediri.kalau dia bagi bubur cair takpela jugak..ni kuih seri muka ke..huhu..yg hijau tu kan ke manis..huhu

Izza - Jiejah said...

adam mkn seawal 2++ bln sbb dia jenis x nak menyusu ..

tp kalau bg serimuka , mau aku bg pelempang sebijik kat muka ekeeke

Mamamia said...

bahaya wooo..kene ade org pantau baby sitter ni...i mean de org lain yg kene tgk2kn baby sitter...

Jaja said...

Seri muka?? Haha.. Tak senonoh punya babysitter.. Sound la Syana, bg hilang sikit seri muka dia.. Muahaha..

Ok ok.. Serius serius.. Ja br nak start bg Eiryan hari ni.. Ja ada baca somewhere bila nak kena start bagi.. Lebih kurang yg ja ingat..

- berat baby dah 2 kali ganda dari berat dia lahir
- mulut dah nampak kunyah2 mcm nak makan
- dah start tunjuk interest bila nmpak food
- susu satu hari 8 kali tu nmpak mcm tak cukup utk dia

Ada lagi tp ni je yg ja ingat.. But yg penting doctor kat sini ckp between 4 to 6 months.. Kena jaga sistem penghadaman dia.. Apa2 pun just trust your instinct.. Eiryan ni ja rasa dah smpai masa.. Dia dah 5 months 2 weeks.. Mulut dah pecepek pecepek sibuk mengunyah.. Kejap2 nangis nak susu.. And yg paling tak tahan, ja tgh makan pisang hari tu smbil dukung dia, tetiba nmpak dia dlm cermin tergedik2 nak capai pisang tu.. Ish! ;)

Afne said...

syana, baby yg mnm fm blh start mkn 4 bln, yg exclusive bf start mkn 6 bln. itu pun ada rules dia.. jns mkn yg mcmn & stick for how many days utk sejenis mknn.

isyyhhh.. tak gemar btl klu org mandai2 ni!

SyaNa said...

tq korang..
harap babysitter tu paham la syarul da ckp td

bab2 sound2 ni mmg aku serah kt syarul
dia lebih pakar bab2 sound org ni
hahahaa

Pepel BoNda AmaNi said...

aduh...kueh seri muka tue...tertelan air liur aku dengar ....ish2..ada ke makcik oiii ko kasi iman makan kueh seri muka....memang nak kena la makcik nie..pakal la dia xjaga anak aku taw...geram aku dengar babe