IKLAN BERBAYAR

Nak tengok entry lama?? search je

Monday, December 21, 2009

Ingat syana..jgn lupa!!!

Kalau Dahi tak Mencecah Sejadah Didunia

Sudah Bersediakah Anda Ketika Dipanggil Pulang Oleh Allah SWT?!!!

Bersihkanlah dirimu sebelum kamu dimandikan!
Berwudhu'lah kamu
sebelum kamu diwudhu'kan!
Bersolatlah kamu sebelum kamu disolatkan!

Tutuplah rambutmu sebelum rambutmu ditutupkan!
Dengan k ain kafan
yang serba putih!
Pada waktu itu tidak guna lagi bersedih....
Walaupun
orang yang hadir itu merintih.... .

Selepas itu kamu akan diletak di atas lantai....
Lalu
dilaksanakanlah solat Jenazah
Dengan empat kali takbir dan satu salam
Berserta Fatihah, Selawat dan doa....
Sebagai memenuhi tuntutan Fardhu
Kifayah

Tapi apakah empat kali takbir itu dapat menebus....
Segala dosa
meninggalkan solat sepanjang hidup?
Apakah solat Jenazah yang tanpa rukuk
dan sujud....
Dapat membayar hutang rukuk dan sujudmu yang telah luput?

Sungguh tertipulah dirimu jika beranggapan demikian....
Justeru ku
menyeru sekelian Muslimin dan Muslimat....
Usunglah dirimu ke tikar
Solat....
Sebelum kamu diusung ke liang lahad....
Menjadi makanan cacing
dan mamahan ulat!

Iringilah dirimu ke masjid....
Sebelum kamu diiringi ke Pusara!
Tangisilah dosa-dosamu di dunia....
Kerana tangisan tidak berguna lagi
di alam baqa'!

Sucikanlah dirimu sebelum kamu disucikan!
Sedarlah kamu sebelum kamu
disedarkan.. ..
Dengan panggilan 'Izrail yang menakutkan!
Berimanlah
kamu sebelum kamu ditalkinkan!
Kerana ianya berguna untuk yang tinggal....
Bukan yang pergi!

Beristighfarlah kamu sebelum kamu diistighfarkan!
Namun ketika itu istighfar
tidak menyelamatkan!

Ingatlah di mana saja kamu berada.....
Kamu tetap memijak bumi Tuhan!
Dan dibumbungi dengan langit Tuhan!
Serta menikmati rezeki Tuhan!
Justeru bila Dia menyeru,....
Sambutlah seruan-Nya Sebelum Dia....
memanggilmu buat kali yang terakhirnya!
Ingatlah kamu dahulu hanya....
setitis air mani yang tidak bererti!


Lalu menjadi segumpal darah!
Lalu menjadi seketul daging!
Lalu daging
itu membaluti tulang!
Lalu jadilah kamu insan yang mempunyai erti....

Ingatlah asal usulmu yang tidak bernilai itu.....
Yang kalau jatuh ke tanah
Ayam tak patuk itik tak sudu!
Tapi Allah mengangkatmu ke suatu mercu....
Yang lebih agung dari malaikat!

Lahirmu bukan untuk dunia....
Tapi gunakanlah ia buat melayar bahtera
akhirat!

Sambutlah seruan 'Hayya 'alas Solaah'.....
Dengan penuh rela dan bersedia!
Sambutlah seruan 'Hayya 'alal Falaah'..
Jalan kemenangan akhirat dan
dunia!

Ingatlah yang kekal ialah amal....
Menjadi bekal sepanjang jalan!
Menjadi teman di perjalanan. ..
Guna kembali ke pangkuan Tuhan!

Pada hari itu tiada berguna..
Harta, tahta dan putera.....
Isteri, kad
kredit dan kereta....
Kondominium, saham dan niaga.....
Kalau dahi tak
mencecah sejadah di dunia!!!

' Saling berpesan-pesan untuk kearah kebaikan'


Credit to: http://gieyana79.blogspot.com/

10 comments:

ezzati said...

thanks for this reminder :)

SyaNa said...

sama2 la kite..
ni utk peringatan tuan blog yg selalu alpa :)

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said...

yang...
bermakna sungguh..
takut ada...
sedih pon ada...
tapi semua tu bleh menginsafkan seseorang..cuma terpulang pada hati masing2..hihi

rasp said...

thx sis for tis...
elok utk i muhasabah diri i :)

Kamsiah said...

terimakasih kerana saling ingat mengingatkan..kita sering alpa dgn dunia yg sementara

SyaNa said...

fieza~ tu la yang..sume ni terpulang hati..sbb mmg byk da kata2 nasihat gini..tp kkdg hati kite beku

rasp~ sama2 la kite :)

kamsiah~ tu yg sye post entry ni..sbb sye mmg selalu alpa :)

helena's said...

sedih pulak rasa baca..

CINTAMANISZ Lite said...

apa perasaan baca coretan ini??? urgh!!

Love Says it All~ said...

MAKEUP CLASS INFO :
DATE: 9/1--->> SHAH ALAM (RM150)
TIME: 10:30 AM-5:30 PM

DATE: 15 & 16 JANUARY ----->> TERENGGANU & KELANTAN (RM250)
TIME: 10:30AM-5:30PM

DATE: 23 & 24 JANUARY -----.>> BRIDAL MAKEUP CLASS (2 DAYS) IN KL (RM500)
TIME : 10AM-5:30PM (FOR BOTH DAYS)

-MAKEUP, LUNCH, CERTIFICATE PROVIDED
-BRING YOUR FRIEND, GET RM20 DISCOUNT PER PERSON YOU BRING

BOOK NOW, LIMITED SEATS!!!!

http://www.eyrarizal.com
http://www.lovesaysitall.blogspot.com
FB: Eyra Rizal / Eyra Rizal Touch

Diarihatiku1976 said...

sesamalah kita mengingati...