IKLAN BERBAYAR

Nak tengok entry lama?? search je

Wednesday, June 30, 2010

Lauk Berpantang: Sup Ikan Haruan

ok, start hari ni aku akan cuba bg resepi2 utk lauk berpantang
kot la ade sape2 nak cuba kan..
Shiera darling, jgn lupa salin letak dlm diary tau :-)

ok utk yg 1st meh kite tgk resepi Sup Ikan Haruan Bahan2:
1 ekor ikan haruan - potong
500 ml air
2 sudu besar minyak jagung
30gm halia
3 biji bawang merah (tumbuk)
2 biji bawang putih (tumbuk)
1 sudu besar lada hitam (tumbuk)
1 keping asam keping
Garam secukup rasa

Cara:
1. Tumis bahan tumbuk smp naik bau. Masukkan air.
2. Da didih, masuk asam keping, ikan & garam. Tggu didih.
3. Boleh ngappppp

15 comments:

mya said...

aku suka je ikan haruan.
masa pantang dulu habis aku bedal he he

♥cikmOt♥ said...

sedap ni syana...aku pun mulai dari skang nak berpantang gak ar...pantang nampak makan...bleh???

SyaNa said...

mya~ aku pn suke..ari tu time aku gugur coi masak..shedappp wei..

comot~ hahahaa tu mmg aku da lamaaaaa pantang..

Mag said...

masa pantang pon mil masak sup ikan haruan. pastu ikan haruan bakar letak kunyit halia n black paper banyak2. wah. memang makan berselera makan~

mama_umar_maryam said...

fyi syana, aku mmg suke lauk2 pantang,hahahah

cik helena said...

kite boleh stat makan dah ke kakak?la la la la

syana tuan tanah said...

farah~ kan lauk gini mmg sedap..tak sabar nk makan :p

zeti~ camne ni, kalo lauk pantang pn sedap.gemok la aku

cik hel~ heheee..boleh..boleh..pantang tgk awk bedal teros ye

e_ja said...

nmpak mcm sedap je..akak dulu masa pantang pun mak masakkan ikan haruan..tp masak asam pindang..yg x tgh berpantang ni pun tgk gbr terus berselera pulak dah..hehe

Atie.Rashid said...

aku suke ikan haruan... sedap oooooooo

saveme_zero said...

tgk pun menyelerakan la. nak try la buat..hehehe

KOLEKSI MEGAT DAN AZURA said...

ikan haruan ni best! masa aku berpantang ikan2 mamaku masak utk ku makan... tenggiri, parang, jenahak, senangin... semua ikan memahal... adeiii... ikan yg takde rasa.. tawaaaa je...

pastu kalau nak cepat baik luka luar dalam tu togok air gamat.. kompem cepat baik luka tu... hahaha itu lah aku togok hari2 .. geram nak cepat baik luka... :D

Anonymous said...

aku tiem pantang dulu makan ikan haruan kering tu je murah sket dari nk bli yg basah ni pastu kt pasar cokit je ada juai payah nk cari

mama tisya said...

sharing is caring

sall said...

lagi lah sedap ikan haruan msk sup.sruppp...yg penting aku nak “MAKAN MCDONALD FREE?????”

ayang said...

tgk pic cam sedap jerk.....
dh 12 ari bersalin lscs....rini baru nk try sup haruan....x sbr tgu org g beli ikan haruan lik....skrg ssh nk dpt kena beli kat pasar tani.....x sbr nk try......