IKLAN BERBAYAR

Nak tengok entry lama?? search je

Thursday, June 16, 2011

Menu pasta untuk bayi 11bulan

Budak Iman tu skrg ni da kurus kan
sejak2 dia demam lama ari tu dia mcm xselera nk makan
aku suap bubur yang campur lauk puree tu mmg dia tolak punye

pastu puas aku pikior nk bg makan ape anak aku ni
pastu tercetus idea nk buat sup ayam pastu letak macaroni
skrg ni macaroni sup da jadi feveret dia
& lagi senang aku masak..main campak2 jek
tak yah nk blend2 bagai

Resepi Macaroni Sup
bahan2:
- macaroni segenggam
- ayam aku tak potong kecik2
- kentang potong dadu
- carrot aku hiris2 nipis
- bawang putoh + bwang merah hiris halus

cara2:
- ko masuk air dlm periuk (agak2 la ko nk sup banyak mana)
- pastu ko campak je sume2 tu sekali ngan macaroni
- nanti sume empuk kembang elok je macaroni tu sekali ngan kentang & carrot
pastu hidang la...manis lemak minyak sume terhasil dr ayam + carrot + kentang + bawang2 tu

*kentang & ayam tu saje aku potong besar2 sbb aku suke suap pakai tangan
so aku akan lenyek2 kan kentang suap asing dr macaroni..sama gak ngan ayam aku suap asing

pastu aku pn da agak bosan buat sup
aku tukar plak menu lain
kali ni aku guna pasta spiral yg dr vege tu

ade 2 resepi aku nk share..tapi gambar ade 1 jek
aku tunjuk yg mcm bawah ni dulu ye
yang ni Spiral Tomato Sos
Resepi Spiral Tomato Sos
bahan2:
- spiral pasta segenggam
- carrot
- kobis bunga
- tomato yg masak ranum (blend letak sket jek air)
- cheddar cheese
- majerin
- bawang putih & merah

cara2:
- rebus pasta & carrot kobis bunga..pastu tos kan
- pastu panas kan kuali cairkan majerin..pastu tumis bawang
- pastu ko tuang tomato yg da di blend td
- bile da gelegak ko masukkan cheddar cheese yg da dihiris2 tu
- kacau smp pekat sekata
- pastu ko masukkan pasta & segala sayur dlm tu
- gaul sekata pastu hidang la

ade 1 lagi resepi..gambar aku lupa nak amik

Resepi Spiral with White Sos
Bahan2:
- Pasta segenggam
- susu 300ml (aku bancuh susu iman jek)
- majerin sket 1susu besar
- tepung gandum 1 sudu besar
- bawang putih
- carrot
- cheddar cheese

Cara2:
- rebus pasta & carrot
- panaskan kuali.masukkan majerin + tepung..kacau sampai pekat
- masukkan susu kacau lagi
- pastu masukkan cheese
kacau smp likat baru masukkan pasta

so far Iman suke makan pasta2 aku masak ni
aku try gak suap nasi lembik ke keras ke mmg kurang la dia mkn
tapi kalo pasta laju jekkkk..sah anak aku kan..hahhaaa

bapaknye risau takut anak kurus tak makan nasi..helloooooo org2 mat saleh tak mkn nasi pn elok jek badan gemok kan.janji cukup karbohidrat sume..
hahhaaa tp alhamdulillah pagi td da nampak balik ketak2 kt peha Iman

6 comments:

PUANSTOBERI said...

khelasss iman... western taste kekdahnya. teeheee :D

tp oke gak Syana, western nyer masakan kan simple. sonang jadinya. hihi

cik helena said...

boleh tak kite pon salin untuk bakal anak?hahaha kawen pon tak lgi..

Afne said...

syana, anak2 aku mmg suka mkn pasta. kdg buat sup, kadang aku goreng mcm mee.

watyz said...

wa.. bagus la imna. makan western gitu. time kasih ek share resepi. boleh praktik kan kat anak2 nanti..

gee ryder said...

iman dah ada gigi ke syana?

betul tu tak semestinya nasi...sbb kita ni dah biasa makan nasi heheh

sW33tdARLiNG said...

kalau mcm ni, bayi 30tahun pun boleh makan nyummmnyummm