IKLAN BERBAYAR

Nak tengok entry lama?? search je

Loading...

Monday, September 19, 2011

Resepi: Rendang Ayam Perak

morning!!!!
ceria tak hari ni???? mari lah berceria2 yek..hehhee

hari Jumaat lepas, family aku dtg beraya kt umah..
mula ingat nk buat la bakar2 secara kecil2 an
tp kalo bakar2 ni harus jemput jiran tertangga..yo la kang asap da smp umah dorg, jemputan xsampai2 lg kan..no good la kan bg yg hidup berjiran :p

so aku pn gugel la resepi rendang paling senang..tup2 jumpa resepi ni
RENDANG AYAM PERAK

sgt2 senang..aku siap msk 2 round..mula mlm tu msk sekor ayam
sekali bgn pagi tgk mcm xcukup jek..teros suh syarul pecut naik motor gi kedai beli sekor ayam lg :-)

tarraaaaa.................bangga mak..licin 2 ekor ayam
sedap sgt rasa rendang ni..ok puji diri sdiri :p

Rendang Ayam Perak


Bahan2
ayam kampung 1 ekor,
bawang besar 3 ulas *
bawang putih 2 ulas *
halia 1 inci *
serai 3 batang *
lengkuas 1 1/2 inci *
kunyit 1 inci *
cili boh * -ni aku guna cili kering blend sekali ngan bawang sume tu
kerisik
santan
daun kunyit (hiris)

Cara-cara
1.bersihkan ayam dahulu.

2.mix kan semua bahan yang bertanda * .

3.masukkan ayam ke dalam kuali bersama bahan yang telah mix tadi ( tak perlu tumis). Biarkan dia mendidih dan boleh masukkan kerisik dan santan, kalau nk tambah air pun blh.

4.agak2 dah nampak cabai tu masak boleh masukkan daun kunyit hirisan tadi untuk naikkan bau.

5.Siap untuk di hidang. sedap di makan ngn lemang mahupun nasi putih panas2.


pastu up dgn kuah kacang..ni xyah la mintak resepi kt aku
aku pn segan nk kasi..hahaaa
aku beli instant jek weii..masuk air dlm periuk kaco la smp didih
hahahaa


ade 1 lagi menu Mehun Goreng Lada Hitam


lupa plak nk snap gambar :( yang mehun tu pn sedap..hahaa btol la aku rse, kalo kite tak derhaka kepada resepi, mmg akan menjadi la masakan kite


kali ni mmg aku x derhaka langsung..hahahaa


ni menu Jumaat lepas :-)



cuti 3 hari, aku rse berat aku naik 3kilo..hahahaa
ke lebih ntah..mengah naik tangga pagi2 ni td :(


-tp dlm kepala dok la fikir sate + ketupat + rendang..ade lg ke open house menu gitu???

5 comments:

♥cikmOt♥ said...

rendang ayam versi aku seme yagn segera jek...huhuhu...

watyz said...

ok lagik masak rendang bagai. aku wat mee bandung pon segera jek. hehehehe tu je aku tau...

POSH76 said...

mmg sedap & mudahkan

Nana said...

adeh,,sedapnye
aku xpuas lg makan rendang raya ni

PUANSTOBERI said...

yer, kami di Perak masak Rendang tak guna minyak sbb da ada kerisik n santan yg bleh 'meminyakkan' rendang tu.
Nati nak up gak resepi rendang udang baru wat semlm. Huhu :D