IKLAN BERBAYAR

Nak tengok entry lama?? search je

Wednesday, February 4, 2009

Bujang atau Kahwin??

tertarik tgk topik ni kt forum pcm..dorg bincangkan seronok kawen ke seronok idup bujang..
pada aku dua2 ade seronok tersendiri..ade susah tersendiri..
cuma sbg manusia kite kena bersyukur ngan ape saje corak perjalanan idup kite..

ni antara yg derang listkan perbezaan nye..

Perbezaan hidup bujang dan dah kahwin :
Bujang - semua benda pikir sendiri dan handle sendiri.
Kahwin - semua perkara perlu dikongsi

Bujang - kalau bertugas atau keluar berjalan di luar rumah bersama kawan2 yang sekepala....rasa riuh dan meriah suasana. Tetapi saat tiba di rumah...tiada siapa yang menyambutnya dan timbul rasa sunyi.
Kahwin - macam mana penat bertugas di luar rumah pun, di rumah akan ada orang yang setia menanti dan menyambut kita. Bertanya keadaan dan kesihatan diri kita.

Bujang - bila berjalan dengan kawan2 atau kekasih....mereka tak boleh ikut balik. Setakat di luar aje.
Kahwin - nak jalan sehari suntuk pun....pasangan kita dah tentu2 ikut kita balik.

Bujang - Macam mana rumit dan sukarnya masalah yang dihadapi, kenalah tanggung sendiri.
Kahwin - Sekurang2nya, apa jua yang dihadapi, susah dan senang sama2 ditempuhi.

Bujang - ibu dan bapa yang MENJAGA kita sehingga dewasa.
Kahwin - Kita yang akan bertindak menjadi PENJAGA. Suami dan isteri akan sama2 menjaga satu sama lain. Isteri menjaga makan minum suami, menguruskan pakaiannya, menjaga harta bendanya dan maruahnya, dan lain2 lagi. Suami menjaga segala keperluan isterinya, memberi perlindungan, makan , minum,nafkah dan sebagainya.

Bujang - apa jua yang dilakukan, salah dan silap kita....tiada yang menegur. Kahwin - mengajar kita menjadi seseorang yang lebih baik kerana salah dan silap yang tidak disedari, akan ada yang menegur dan menasihati.

tgk mcm perbezaan atas ni mcm sonok kawen je kan..tp itu antaranye la..so kalo ade yg bujang2 nak listkan yg sonok lagi time bujang sile kan..hehehe
pada yg still bujang tu..enjoy ur life.. ni nasihat ikhlas dari aku..insan yg da berkahwin (jgn plak ingat aku tak enjoy plak da kawen..kang laki aku baca ni dia salah paham plak..abang..sesungguhnye syg hepi sgt..hahahaaa)

7 comments:

helena's said...

bujang,bercinta ngan kawen:sume berbeza..dan ade keistimewaan sendiri..

SyaNa said...

helena~ btol tu..yg penting hepi ye tak??

mazzura said...

bagi zura, sonok b4 kawin..enjoy habis!pas kawin ni kene control sikit..heheh

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said...

bujang - hidup bebas..maksud nye bleh kemana2 ler..nk buat apa pon ko punya suke ler...janji x melampaui batasan tul tak..

kawen - tanggungjawab yang tak terjawab..(apa da aku cakap)...
maksudnya banyak benda kene buat...dah jadi bini org x kan x reti2..
nk kemana kene amik pasword "mintak ijin" dulu..
klu x ko nak ke jadi bini durhaka..muahaha...

nasihat aku pon sama cm syana ni..
pada yg bujang tu, klu dah jodoh kawenlah
tp klu lom jodoh tu, enjojy yr life dulu..
byk kenangan masa bujang tau...

panjang ke komen aku ni..
x kan??

ikut hati mau aku berceramah lagi..
tapi kang tuan umah penat lak nk baca...

ye tak syana oitt...

Mamamanja said...

topik lam pcm siap import mauk blog plak :p

zura@iwan said...

aku ada join PCM ...tp x aktif la beb...

Nana said...

mesti la sonok dh kawen kan