IKLAN BERBAYAR

Nak tengok entry lama?? search je

Friday, March 2, 2012

Syamil Iman: 1 Tahun 8 Bulan

Lama tak cerita psl kenit ni kan..
mmg da big2 boy la dia...rasa kejap jek tgk2 da bujang da

la ni, da mcm2 peel baru yg kuar
alhamdulillah aku terima jek baik buruk Iman...kadang tu time dia buat perangai yg bikin gua hangin, geram gak kan..tp bile pk balik, dulu pun aku notty gak..
rse nye aku lagi notty kot...so pasrah je la...hahaaa

betol la pesanan ayah arwah adik Faris:

- Bila anak merengek bangun malam, janganlah marah dia. Jangan merungut
kenapalah kena bangun malammmmm.. mengantuk.. etc... That might be the last
night that he/she does that.

- Bila anak mintak mainan atau sesuatu kalau mampu, kita cubalah berikan. That
might be the last night that he/she ask for something.

- Bila anak nak susu, berikan dgn penuh kasih sayang... That might be the last
day that he/she drinks it. Sama ada susu ibu atau susu formula, dua dua sama je.
Pemberian dari ibu/ayah kpd anak.

- Bila anak buas dan nakal, sabarlah. That might be the last day that we can
see him/her being active.

- Bila suapkan anak makan, suaplah dgn penuh kasih sayang... That might be the
last food that he/she eats


makanya, insya Allah kalo iman takat notty lite2, boleh2 aku xmo marah beria..
marah sekadar menasihati je la...dulu bleh kata aku ni garang tak bertempat ngan iman
kadang iman nangis malam sbb ngigau pun bleh bikin gua hangin sbb ye la mcm kaco tido aku kot..hahaaa kejam bukan????


so skrg kalo bleh bersabar, mmg aku bersabar :-)

oh rindu sgt posisi tido gini
dulu Iman tido atas aku time dalam pantang jek..sbb time tu dia jenis bile letak jek nangis..
abis pantang xmo da org riba2 ni..nk tido sdiri..

time ni dia takut ape ntah..pastu ttibe nak pelok aku tgh tido tu..hahahaa
oooo takut baru ko tau cr umi ek..


ni bukan demam betol...boleh dia bising2 nak tampal cool fever atas dahi

lantak aku tampal jek dari dia bising..hahahaa


kadang tu aku amik dia dr school sorg2..mmg tak de la aku letak dia dlm ar seat..mula risau gak kot dia terjatuh ke masa aku break kan...tp aku bawak slow la..


nasib dia dengar cakap, aku suh duduk dia duduk elok jek..kalo dia nak berdiri jenuh gak kan..


banyak main skrg Iman ni..asal bleh main mmg suke la dia
ni smlm papa wash up dia, kasi salin pampers bleh dia lari...gelak..suh papa kejar...

ni muka berfikir bile papa ckp "nanti Mat Cool amik bebird Iman"..hahahaa
Pasal Iman:
- suke tgk Upin Ipin...yg kelakar dia kenal watak abang salleh
- selera makan tgh besar..mak sukeeeeee
- suke gigit org..huhu mak tak suke yg ni..sbb selalu kena gigit..
- pastu suke cepuk muka aku..kadang tu smp pening rse sbb kuat ok dia cepuk..pernah aku nangis kena cepuk...
- iman ni jenis tak memanjat sgt..mungkin sbb dia baru nk panjat, aku da tempik kt dia kan..kesian gak kadang tu..tp xpe la, dari dia jatuh biar la dia tak reti manjat kan...
- bile sembang tu, banyak la words yg aku paham dia ckp...tp makan masa gk la nk paham sbb pelat budak kan..hahaha
- best sembang ngan dia..sbb dia pn jenis mulut pot pet2 gak kan..
- bile aku panggil dia abang, mula la tersipu2 malu..hahahaa tak bleh blah...
- kalo dia tgh nak main, aku nk ajak mandi ke ape, mula ckp "Ayiii..." (lari) sambil lari2 nyorok..hahaha
ermm itu je kot yg aku ingat..ade la benda2 lain..tp xreti nak taip camne..hahahaa
yang pasti, aku jarang gado dgn dia skrg..heheee
yup dulu, syarul risau jek tinggal kan aku ber2 ngan iman...sbb kang ttibe aku call / sms ckp Iman buat aku la..aku baru lepas marah iman la..hehehee
pening kepala laki aku tu..kekekee
ape pun terjadi, umi & papa sayang Iman sgt2...

9 comments:

Farah Deeb said...

Heheee.. ni tgh baya2 Rayyan ni. Same jek :)
My latest Entry :)
Bosa dah diaaa...!

Unknown said...

moral of the story kena hargai org yg tersayang.....esok lusa wallahulam

Nurul Diana@Mama=Adam + Aidil + Ayra said...

makin tinggi iman nih ;-)

adarnadzmie said...

bila lak nak kasi iman adik..kuikui..:)

qemaishak said...

kak, qema pun dulu selalu marah ammar sebab selalu cepuk muka, kadang tetiba dia datang dushhh kat muka ajak nak gusti tapi sekarang ni cuba kawal kemarahan, bila termarah cepat2 peluk kalau tak, tak tenang dtg kerja igt anak..

iman, moga membesar dgn sihat, ceria & jadi anak yang baik:)

Iela Fazielah said...

syana...time nilah seronok nak main dgn dia..nnt dah msk umor 3-4 thn..makin besar makin dia byk buat hal sendiri w/pun ada manja2....mcm aku suka ckp cicak or lipas suruh gigit bird dia kalau dia lambat2 xmau pakai pampers or seluar....

puanstoberi said...

Hihikk,...cute tau...nati bebird terbang cena??? huhu :D

Pepel BoNda AmaNi said...

pehhh klu amani cakap elok2 suruh duduk pun...dia uat derk jerk....lagi dia berdiri ada la..dalam keta....*klu xda car seat*...memang dalam keta..dengar sora aku jerk la menjerit suruh dia duduk...lagi kejam kan...

watyz said...

sedih la weh.. iman dh besar kan... :)