IKLAN BERBAYAR

Nak tengok entry lama?? search je

Thursday, February 17, 2011

Tolong aku....Penyakit misteri

hahaa tajuk suspen jek :p

ok korang, aku nak mintak tolong

aku harap korang bleh la tolong aku ye..

camni kesahnye, ILIA kan tgh peknen.skrg ni dia alami batuk + selsema yang kronik

kan ke tgh peknen tak bleh la nk mkn ubat sesuka hati.so makan la ape yg doc bagi kan..tapi prob nye smp la ni xelok2 lagi

batuk nye tu gaya nk kuar anak tekak..suara pn ala2 ELLA da aku dengor..sian nau aku nengok..aku rasa anak dlm perot tu pn udah penat dok tergoyang2 maknye batuk kan..


pastu dia tanya la kakak opis yg otai2, kakak tu kabo dia kena hadap benda ni 100 hari..ala2 mcm mmg penyakit pembawakan budak la gitu..betol ke ek?? tak pernah plak aku dengor kan..ke mmg korang pernah dengor?? tu yg aku dengor da mcm penyakit misteri kan..hahahaa

kot korang ade petua hilangkan batuk + selsema utk org peknen tu meh la share sini..pahala ni kite tolong ibu2 mengandung ni..kekeee

bagi pihak ilia aku ucapkan ribuan terima kasih :p

12 comments:

saveme_zero said...

makan madu + perahan lemon. cuba la.

♥cikmOt♥ said...

ce makan madulia dari hpa tu...sedap...

AdanyaKauUntukku said...

betul kata saveme_zero....madu dan perahan limau..untuk selesema..minom fresh orange without ice..insyaaLLah

tapi ada certain2 batuk yang tak boleh dengan limau...so kalau alah denga limau..just amik madu..amalkan..insyaaLlah

Miss Sasu said...

cian Ilia. ko kim salam kat die yer. makan madu ok gak tuh.ksi kahak tuh cair. batuk tu bisenye ada kahak la kan ?jgn bnyk sgt. satg panas pulak. tp, ada jugak yg penyakit ms ngandung.lepas beranak je. eh,eh, penyakit dh hilang ..cm aku dulu kebas tangan ..:D

Anonymous said...

boleh try minum madu campur perahan liamu..atau makan telur ayam kg separuh masak 2 biji setiap pagi...InsyaAllah boleh baik..

Suziey Ahmad said...

ape kata minum madu..cara tu selamat..nk lebih selamat jmpa doctor..doctor for sure adep enyelesaiannya..

rasp said...

seperti mana yg dorang semua sarankan...cuba le...

Dee said...

mmg selalu kalo batuk lama org ckp batuk 100 hari..sy pernah kena..cuba minum madu+perahan jus limau..jgn campur air..dlm satu sudu besar je..sehari sekali..cubalah..rasanya madu dan limau x memudaratkan..

Pepel BoNda AmaNi said...

sama kes cam member aku jerk beb..sian dia....

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

jumpa doktor la lebey arif kan....

kalau batuk...ada arwah mil aku penah ceta...perahan limau kasturi cmpur ngan kicap....insyaAllah bkesan...

Anonymous said...

Thank utk sume advise kat atas...to zana..waalaikumussalam...hehehe..jwb siap2..tggu syana kang dia lupe..dah jumpe doktor tp xde kesan lansung..batuk sama jgk..ada gak dgr pasal batuk 100 hari..tp mintak dijauhkan la..baru smlm try amik madu ngan limau..tgk la mcm mane nti berkesan atau tak..harap2nye cepat la sembuh ~ ilia

Anonymous said...

sy penah kena batuk ms awal2 pregnant...bibik kakak saya bg petua...air suam + perahan limau nipis + garam sket...alahamdulillah...2 kali minum dah beransur elok.

selsema tu try sapu kunyit atas batang hidung ( ni petua utk baby tp bleh je cuba)