IKLAN BERBAYAR

Nak tengok entry lama?? search je

Wednesday, July 15, 2009

Buah Hawa

Credit to: Kim


Sebenarnya buah zuriat ini dikenali sebagai buah adam/ buah zuriattin/buah koka.
Semuanya sama.

Ia adalah buah asal dari pokok koka yang sekarang ramai orang dok sibuk beli buat gelang pakai kat tangan.

Pokok koka ini ialah pokok yang Nabi Noh a.s. gunakan untuk membina bahteranya ketika banjir dulu.

Dikatakan buah zuriat ini amat berkhasiat.

Bila direbus ia boleh menyebabkan kita hamil dan menyembuhkan lenguh-lenguh badan dengan izin Allah.

Buahnya sebesar buah ciku tapi rupanya macam buah kurma.

Ia adalah amat keras.

Kalau nak pecahkan memang kena guna kudrat orang lelaki dengan sebilah parang.

Dalamnya macam sabut kelapa.

Ia didapati di jabal uhud dan jabal rahmah dan gua Hirak.

Di situ je yang ada. Harganya 25sen satu. Kalau lima seringgit ke.....



Setelah mengupasnya, masukkan dalam air dan rebus lama2.

Setiap hari tambahkan air dan rebus sampai hilang khasiatnya.
Rasanya orang kata "sedap".
Bacalah bismillah diikuti ayat 38 dari al Imran sebanyak 3 x
RABBI HABLEE MINLADUNKA ZURIATUN TOIYIBBAN INNAKA SAMEE U-DOA


CARA MEREBUS

buahnya mmg keras...suami saya belah pakai kapak...kat dalam ada buah (biji) n selaput kulit...rebussekali...jgn kopek selaput kulit (keras)...airnya akanwarna perang sket laaa...yg kulit luar (tempurung) saya buang....wangi bau dia...cubalah. ..."
(Sumber dr email)


kan ari tu kim ade bg aku buah ni kan. adik dia beli kt Mekah. so smlm syarul da rebus buah ni utk aku..katanye kalo harap aku mmg tak berusik la buah tu..

dia: tu abg da rebus da buah tu..nnt minum..kalo harap syg kering la buah tu kt situ..
aku: ye ke bleh kering?? syg nk kaji dulu la camne cara rebus tu
dia: nak kaji2 ape?? ape yg complicated sgt ntah..
aku: ye laaaa (sebenarnye aku cuak nk minum..tu yg tangguh2 tu :p)


Ya Allah...pekat btol air dia..kelat likatt..melekatt
nyaris2 aku kena marah ngan syarul sbb byk songeh time nk minum...sedih ai tau..
tapi ku gagah jugak minum..siap tutup2 hidung bagai
syarul kata, pompuan minum malam..lelaki minum siang..aku ikot jek..


smlm makan beger brader..wahhh nikmattt sungguh

jemput makan :) berger brader ni mmg sedap sgt la..kkdg tahap sedap dia tu kalah McD & KFC..murah pulak tu. mmg aku kunyah smlm sikit2 sbb takot abis cepat..

-gambar nasi ayam berlada lepas ni ye :p

14 comments:

zai@umiaiman said...

kiter yg tengok ni pun pekat likat melekat..hihi.. tp xpa la wat ubat kan.. yg penting usaha.. kiter dulu pegi kat bidan kg.. pastu kena pantang skit jgn minum air klapa, air tebu.. n makanan yg tajam2 mcm nenas.. sampai lekat..pastu pantang org lalu blakg.. dia wat air masak jer.. pastu minum..tp semua dgn pertolongn tuhan kan

shiemz said...

Semoga berjaya ye syana.. InsyaAllah. Yg penting usaha... Aku doakan...

passt: aku nak tanya, hang makan biodex ker? Ok x?

SyaNa said...

zai~ haah..janji berusaha pastu tawakal je la kan..

shiem~ tq ye doakan aku..ari tu mkn 1 round.tp takde hasil..cuma kurus je la..mmg berkesan kalo sape2 nk kurus amik biodex..tak tipuuu

bulan said...

weh, ako ada 2 bijik, si syerah kasik, tp bak kata laki ko, mmg kering le buah tu, kekeke.. tp xde kering, ako xreti cmna nk rebos, iskhh... laki pon kene minom ye?

cintaKusayangMu said...

kak syana!!!!!!...qis xmau la minum air cmtu (emo lak ku ni)...hehehe....
sedap ke kak..??ijo semcam je..cm rumput je kaler dia...adeh..ngerinye nk minum...huhuh....mau pengsan bangu blk klu qis kena pksa minum air cmtu...huhhuhuh

~sall said...

tengok sekali mcm air tebu,tengok lagi sekali dah nampak air jamu...pehhh mesti pahit gile...ku doakan tukmu.Amin

jajagurlz said...

salam syana jaja pun minum tau jaja tak rebus pun just rendam dalam cawan pagi nak g keje tue n mlm minum, warnanya bertukar jd perang2 sket rasanya mcm teh herba..

Nana said...

aku baru tau kwujudan buah ni thn lps masa kt PCM
selamat mencuba beb..kita berusaha ap yg patut kan..

Diarihatiku1976 said...

aku pun ada buah tu.. tapi belum minum.. coz kena tunggu waktu subur kan baru minum....

baby beaver said...

sori, nk tny jgk... mmm, buah tu kan, kulit luar keras... da pecahkn, jmpe sabut plak... pas2 ada plak biji keras... soklannyer, nk rebus yg mana satu?

a) kulit keras?
b) sabut?
c) biji keras?
d) dlm biji keras tu?

sori la, mmg x brp nk paham la, huhuhu...

tq, klu leh , reply la yer...

ira said...

salam..

kalau ada sape2 nak buah zuriat, saya ada jual ye. ready stock.
sepasang rm40 termasuk poslaju.

kalau nak beli, boleh sms saya .. ira [016-9865624]

mama tisya said...

sharing is caring

sall said...

MAKAN MCDONALD FREE?????

Nana said...

aku nak mcd..hahaha