IKLAN BERBAYAR

Nak tengok entry lama?? search je

Monday, July 6, 2009

Mari memasak

aku kagum ngan diri sdiri sabtu lepas..sbb aku berjaya masak2 kt umah. lepas tu berjaya settlekan 1 trip laundry, pastu kemas2 umah..susah woo kalo nk harapkan aku buat sume tu dlm 1 hari. selalu kalo aku masak mmg aku tak kemas da. kalo aku kemas mmg aku tak buat laundry da. hanya 1 keje 1 minggu..hahaaa..

kali ni bukan 1 je yg aku msk tapi lebih dari 1..so kite tgk ape aku masak..

Ayam Madu Sos Tiram

Bahan2:
1/2 ekor ayam (potong kecik2)
bawang besar
bawang putih
segala jenis sayur yg ko suka (potong ikot suke camne pn)
sos tiram
madu
garam
lada hitam

Cara:
1) basuh ayam toskan. pastu lumur ayam ngan garam + madu + sos tiram + lada hitam
2) perap dlm masa 15minit
3) campur sume bawang & sayur2 tu dalam ayam. gaul sebati
4) bakar smp masak (suhu sume tu ikot oven masing2)
5) hidang lepas tu ngap


Kari Kepala Ikan

Bahan2:
Kepala ikan tenggiri
bawang putih & merah (hiris)
kacang bendi
tomato
daun kari
serbuk kari (bancuh ngan air jd pekat)
serbuk cili (bancuh ngan air jd pekat)
air asam jawa (1 mangkuk)
garam
Cara2:
1) basuh kepala ikan
2) tumis bawang2 smp harum
3) masukkan serbuk kari & serbuk cili. tumis smp garing bukan hangus ye..gaaariiing
4) masukkan daun kari
5) masukkan air asam jawa
6) pastu masukkan kepala ikan
7) masukkan kacang bendi smp empuk
8) masukkan tomata & garam
*aku mmg msk kari tak pakai santan tau. sbb aku suke dia pekat2 masam..

pastu aku buat serawa durian & pulut. yg tu lupe mau snap gambar.
gile byk aku masak. padahal aku dok sorg jek pn..sbb syarul gi kelas & kenduri kawen member dia. malam tu baru la dia makan. tapi aku puas sbb dpt masak :)

9 comments:

mama tisya said...

wah2 byk ko msk ye..aku suka aym tu...hehehe

nzh1979 said...

ahaha..sama ler masak kari..cuma ko nye kepala ikan.. sedapkan kari ala2 mamak gitu..ehehe
masam2 sodappp

SyaNa said...

erryn~ aku pn suke ayam aku tu
heheee

kak zam~ kak aku gemok dulu sbb ketagih kari mamak la..ari2 nk pekena kari mamak

Mya said...

kari ikan! ohh kagummmm...

aku sampai la, kari jugak yang aku tak reti masak. huhu..

Liana said...

aduh syana...kepala ikan tu mengoda ler. Jom makan kari kepala ikan di bangsar. hehehe

Nana said...

makanan lagi...ehehe..lapo..lapo

Ayu Jaffar said...

rajinnya syana :p... waaa ayam tu, siap ada resepi lagi...nk kena try nie...

helena's said...

bile nak dpt rasa kari kepale ikan ni?hehe kakakku,,jom a dating..

mama tisya said...

aku suka ayam tk kira la msk apa pn