IKLAN BERBAYAR

Nak tengok entry lama?? search je

Friday, October 22, 2010

Rahsia kari aku

ari tu aku buat entry pasal laaamaaa dapur aku xberasap
pastu aku start masak teros buat kari
ade yg komen kabo "fuyooo lama x masak teros masak kari tuu.."

hahaha tak yah la kagum wey kalo aku masak kari
aku kalo malas nk masak or nak masak benda yg express mmg aku akan msk kari

see malam tadi aku masak kari lagi :p

kali ni kari kepala ikan tongkol + ikan kembung
sap2 soi 5minit siap kari aku :-)

nak resepi??? bolehhhhh tapi ko jgn la kutuk komen2 ckp kari aku xcukup rasa kan
ateee nama pun kari 5 minit ;p

KARI 5 MINIT SYANA
bahan:
ikan (suke hati nk ikan ape)
bendi
bawang merah 2 biji
bawang putih 3 ulas
serbuk kari (ko guna la brand ape pn yg ko nak)
serbuk cili (sama gak)
*serbuk kari & cili tu sukatan dia hentam je la.sbb aku mmg xsukat2 punye
air asam jawa (pun hentam)
*daun kari. tapi yg ni selalu aku skip sbb asyik lupe beli ;p

Cara:
1. ko basuh ikan, potong bendi bawang segala
2. ko bancuh serbuk cili & kari tu dlm 1 magkuk.biar jadi paste
3. pastu panas kan minyak tumis bawang da layu, ko masuk paste kari & cili tu.
4. goreng sat paste tu.
5. masukkan air asam jawa.ikot la byk mana ko nk letak air.aku mmg xletak air putih da.sbb sume aku letak air asam jawa.so masam2 la.
6. pastu campak bendi & ikan & letak la garam sume
7. ko tunggu smp masak.
-kari aku xpakai santan ye
*mmg xde nye aku letak bijik2 pelaga ke ape..tu je aku campak.
senang!!!
rasa dia?? ko tny la syarul :p
dia tu suke kalo aku msk kari..hahhaa

pastu smlm up dgn ayam sos tiram
campak sume sayur dlm tu

kesimpulannye, aku masak mmg jenis campak2 jek
xkoser aku nk masak yg susah2 ni
janji sedap ditekak suami aku udahhhh

tapiii kalo ade ape2 occasion, mmg aku bukak la buku resepi

12 comments:

saveme_zero said...

yang campak-campak tu la sedap...tak yah semak2 pk nak cari bahan2 apa...rasanya pun x kurang...still marvelos. asal tekak somi leh terima...ok la kan. klu dah smpi jilat pgan...xkan x sedap kan...hahahaha

Cik Ina said...

syana..yg main campak2 tulah yg sedap tu...tgk gambar lauk u pun dah tahu sedap hingga mjilat jari...

Anonymous said...

aku kagum ngan orang pandai masak ni
sebab aku xreti ehhe

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

simple je ko buat kari kan...aku pon mls nk cmpur bhn2 buat kari tu pelaga bgi..kakaka...tp santan ko x taruk...sure sedapp ni...hehe

Iela Fazielah said...

k la tu syana oi.... aku pun msk campak2 gak... tp tu le lg tak rajin masak dr ko... kata hubby aku lak...nnt dah ada kichen kabinet lawa2.. masak campak2 pun xguna jugak... ayat yg buat aku bertamabh berkobar nak masak campak2..ahaha

honey amour said...

yo babe..sama la kita..leceh arh main sukat2 bagai ni...

Unknown said...

kakyong pun masak gulai kari asam jer.. memang x reti taruh santan... ;)

Afne said...

tq syana. blh cuba. aku mmg fail msk kari hahahaaa

adyna AB said...

org belah utara memang layan kari nie..aku pun msk kari xbuh santan..mamak style hehehe

sall said...

cara ko masak kari sama ngan aku masak. x taruk santan.

mama tisya said...

5 minit je ek ko wt kari..dasat

mama tisya said...

best