IKLAN BERBAYAR

Nak tengok entry lama?? search je

Friday, August 28, 2009

Bahan wajib ade

meh sini aku nk tunjuk bahan wajib ade dlm esbok aku selain haiwan2 ternakan..
paling wajib kena ade cili kering blend
kalo takde ni buntu la aku
atleast kalo ade cili ni ngan ikan bilis or telur pn da bleh buat syarul tersengih riang
cili ni aku gunting2 pastu aku rebus..kose aku nk rendam2, lama mau nunggu



dulu b4 kawen, aku ingat lg, blend cili gini time nk raya jek..time tu mama nk msk kuah kacang la rendang la..mmg tugas aku la tu..kak phira mana reti bab2 ni..dia bab kupas segala bleh la...hahhaaa amponnn

pastu mula la aku kena benam tangan aku dlm beras sbb pijar..tu duluuu skrg ni da jd isteri org, tangan pn takde manje2 da
udah kebal da..no more pijar2

mula dulu baru2 kawen, aku try beli cili yg da siap blend kt kedai..syarul takmo ok
sbb dia kabo mak nye pakai cili buatan umah time masak..hammboiii ko demand ok
tp takpeeee. ateeee sayang laki..ku layan kan je la tekak dia..

skrg ni aku plak yg menurun..kalo takde cili ni mmg tak reti nk masak..
da ade ni ko nk masak ape pn senang..main tumis jek

tu aku buat 2 balang. 1 nk bg mama..nk suh mama masak sardin..lama woo tak mkn sardin + sup suhun + telor dadar air tangan mama...mamaaaaaaa baca tau pemintaan ni :D

ok itu saje kesah cili blend aku
sekian.




13 comments:

Diarihatiku1976 said...

akak pun kalau bab cili ni dah siap blander dah simpan dalam esbok.. senangkan..

ppb_ppkp said...

sama la ngan aku syana..
wajib ado...sebab senang nak masak kalo dah ada..nak2 kita yg kojer gni.
benda ni wajib..kalo xdak..nak xnak kena buat gorteng kering ja..

zai@umiaiman said...

hmm nk nk plak time posa ni klau dah siap blend cm gini cepat sikit nk masak yer dak..
................
cmner arrr nk bagi cili tahan lama lam esbok

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

kita pun siap2 blend dah seb pose tue .. pastu nak bg tjhn lama kita msk skit cili tue sekejap .. so tahan lama x ler cpt kulat2 putih tue tumbuh ...

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said...

yang..
kt umah mmg slalu wat cm ni..
beli cili kering pestu blend
sonang bila nk masak nanti
pki cili boh siap tu bau dia lain laa
x sukaaa
hehe

cintaKusayangMu said...

k.syana...qis pn mmg suka wat siap2 cili blend tu..senang nk masak ape2...bahan asas tu...
lg 1..qis suka blend cili tu letak minyak masak skit...baru la bijik dia hancus skali...walaupun xde la hancus sgt2....heheheh

kak..qis ader kt medan dh ni...mai la...nk dtg shopping ke???hehhe

PHiRa said...

weii...sempat lagi nak wat statement berani mati...hahahha..kalau ko nak aku maafkan ko, sila buatkan satu bekas utk aku...hahahhaha

SyaNa said...

diari~ kan kak senang gini

imah~ haah, balik koje teros zass bleh masak

zai~ dulu2 mak aku kabo suh tabur garam atas cili da blend tu..skrg ni aku tak buat pn tp tahan gak 2 minggu sbb aku msk cili tu

diana~ kan diana, kalo msk cili tu tahan lama

fieza~ tu la..aku skrg ni pn tak suke yg beli. sbb mcm masam2 sket

qis~ oh letak minyak ye..bleh try
da ade kt medan ye..nnt la ade rezeki akak dtg soping sana..ewahh mcm dekat je kan

phira~ weyy ko nk gak ke?? kekeee tak menang tgn da neh..

PHiRa said...

tak kira...aku nak jugakk..hhehehhee

Gieyana said...

woo weee...merahnya cili ko..sama cam aku gak..wajib ada nie..

ko bg ler resepi camna ko blend bahan2 suma nie...:)

~Atie+Farid~ said...

syana...samela...aku pun mesti ade bende ni..kalau abis kan, aku lupe nak buat baru..terus aku takde mood mau masak...

nzh1979 said...

cili blen..rasanye kat mana2 umah pon tak leh putus kan..kalo tak putus selera..
akak ko ni sejak peknen arissa dulu..tak daya dah wat cili blen.. blender pon dok guna utk blen bubur anak je..aahaha..malas benor nye

tapi kalo beli cili giling ready made..tetap cerewet.. bukan main beli je..yg pekat, byk inci aku tak kenan..so far rasa leh terima dek tekak cili giling cap PUTERI..dah siap garam dan asam.. lain2 tekak rejek! :D

gee ryder said...

laki aku pulak kalo tgk aku sibuk nak blend2 cili kering, dia kta, "ala beli jer ciliboh...senang.." wpun dia tau mak dia pakai cili blend gak hehe..

dulu mmg aku selalu blend..tp bila aku buat byk2 pastu jrg masak..dia basi..mmbazir pulak..
sudahnye aku beli je ciliboh