IKLAN BERBAYAR

Nak tengok entry lama?? search je

Tuesday, August 18, 2009

Tip Extra Kurus Saat Berpuasa



lagi berapa hari je da nk puasa kan..ade yg kata kalo kena cara, kite bleh turunkan berat badan time berpuasa.tp kalo salah cara, silap2 makin gemok plak time raya ni. so meh aku nak share ape yg aku baca..



1) Makan time sahur. lebih elok amik makanan lambat hadam. cth: oat, kurma, sayur & nasi

2) time buka, start dgn makanan yg mudah & ringkas dlm kuantiti yg sket tapi berulang2. kalo sekali byk kang perot terkejut.seeloknye, bile buka pose, amik makanan bergantung kepada keperluan individu..kalo terlebih amik nnt bertukar menjadi LEMAK...

3) Don't forget your vegetables & fruit ok time sahur & berbuka.

4) Elakkan makan byk after terawih & tido dlm keadaan kenyang kerana boleh merangsang kepada kegemukan..

5) Kurangkan pengambilan lemak & bukan karbohodrat dlm menu diet.

(1gm lemak = 9 kalori)

(1gm karbohidrat = 4 kalori)

6) Minum air yg cukup antara waktu berbuka & bersahur

7) digalakkan buat senaman lite2



Time puasa, lemak2 lama akan dipecahkan utk memberi kita tenaga di siang hari. so, kalo kita kurangkan makanan yg bergoreng atau berlemak di bulan ramadhan, pasti badan kita akan kurus.


-boleh ke pakai kebaya raya nanti???





Credit: RAPI

13 comments:

zai@umiaiman said...

aku pun tengah tanam impian nk pakai kebaya raya nanti.. leh ambik tips ko ni .. bagus arrr... satu lagii azam mesti kuat..

mAr@ZiEy said...

syana..aku sokong ko dr jauh utk matlamat ko pkai kebaya thn ni time raya..hehe

Atie.Rashid said...

syana...thanks 4 ur info....aku idokle mau pakai kebaya...tapi sekurang2nye mau la kecik skitttttt.....

dh seminggu aku bfast minum fiber..alhamdulillah...sesuai ngan aku n dh lost 2kg in a week...aku nnt nak sahur fiber jela...hehehehhe

Mysunshine cake said...

salam tuan rumah,
I'm doing 'Say it with cupcakes' - charity drive. I work together with my sahabat in TM, Jules, eksekutif suri (serunding) & ummikusayang

Part if our sale goes to the orphanage home. you can see the list in my blog. mysunshine2u.blogspot.com or mysunshine-cupcakes.blogspot.com

if sudi pls share this with all your friends & relative.

appreciate your help

zar

Anonymous said...

bagos info ni.bole le selim melim di pagi raya.hehehe

SyaNa said...

zai~ hahaa moh la kite berkebaya

mar~ tq atas sokongan padu ko..mokekeee

atie~ wah!!! syabas yang.byk gak tu 2kg 1 week

myshine~ ok

nana~ ko mmg da selim weyyy :)

mama_umar_maryam said...

guluck syana & slmt menyambut ramadhan..aku nk pki kebaye pas bln 12,hahahaha

A.H.A.D said...

bulan posa mmg aku suka sgt sbb bese mesti berat turun..tapi yg xbestnye bulan syawal naik bagai nk giler...ntah pape

watyz said...

selamat berpose syana...
bj kebaya masa raya? ntah la ek...

Nurul Diana@Mama=Adam + Aidil + Ayra said...

kita nak gaks diet ..heh..heh..hehh .. kalau buleh ler ;-)

mama tisya said...

sharing is caring

sall said...

MAKAN MCDONALD FREE?????

Anonymous said...

aku nk kurus tp xmau diet
xmau senam
hahah agk2 bole kurus x