IKLAN BERBAYAR

Nak tengok entry lama?? search je

Thursday, August 27, 2009

Tepung Pelita

adoii tak sabar nak tunjuk kt korg Tepung Pelita aku :p
bz benau ari ni..haaaihhh
ok ok aku tempek sekali resepi

Bahan utk hijau:
1 cawan tepung beras
1 cawan gula pasir (kalo suke manis tambah lagi)
5 cawan air
5 helai daun pandan (blend dgn air sket, tapis amik air pandan saje)
secubit kapur

Cara:
campur sume bahan2 ni dlm bekas.
pastu masak smp likat
jgn benti kacau tau takot kang berketol2 plak
da likat teros tuang dlm bekas


sampai likat gini ok

pastu tuang je dlm loyang kalo tak reti nk buat sampan tu..



bahan putih:
4 cawan santan (dari 1 biji kelapa)
6 sudu besar tepung beras
sedikit garam

cara:
campur sume
masak mcm masak yg hijau tu



pastu tuang je atas hijau gini..pastu biar la sejuk



aku try buat dlm bekas jelly tu..







see, jadi tak??? kagum tak??
hahaaahaha
aku kagum ngan diri sdiri



suke syarul dpt makan Tepung Pelita buatan isteri

komen syarul: sedap la..lagi sedap dr yg beli..
aku: ye ke??? tipuuu *sambil tersipu2*
hahahaa malu wey org puji :p
gile kagum ngan diri sdri

22 comments:

Manjaku said...

Syana... nak tanya, beli bekas love tu kat ner? hehehe...

ALoNa CintamaniszLite said...

Caya laa syana. Tu kalo en.syarul dah tunjuk good tu..erm..kira markah dpt lebih hundred percent ler ni..huhu..

SyaNa said...

manjaku~ aku beli kt kedai bahan kek

cinta~ kak mmg good dia kabo..dia pn xcited wife ttibe rajin masak..kekee

Nurul Diana@Mama=Adam + Aidil + Ayra said...

gmbr last tue plg aku sukerrr .. heh,heh.. aku pun kagum dgn ko tau .. syabas!!! ;-)

Atie.Rashid said...

wa...syarul wat muka bangga oo....syana..nnt aku try resepi ko ek...

Izza - Jiejah said...

kagum kagum .. sambil buat muka kagum ni !!!


eekekeke caya la syana.
aku bab kuih muih ni awal² surrender heheheh

MRS. K ^ibuhadifhessa^ said...

kagummmmmmmmmmm dengan awak!!

zai@umiaiman said...

wahhhh kagum aku.. nmpak menarik ler.. klau aku wat kompom tk jdnyer....tu aku tk wat..(alasan nk tutup kemalasan)

azra said...

cayalh syana...tgugat aku..bila pulaklh aku nk memelita ni..hehehe

Ummi Nuhlan said...

syana..aku tgk pon terliuq hang..
pos mai perelis skit..
aku bab kueh ni failed la syana..hihihihi...leh aku try nanti...resepi pon ko dah bagi..tq..idea.idea.

jajagurlz said...

alamak syana terliur la tengok tepung pelita hang.. meh pos kat aku sket!! ingat baru je nak beli.. nih dah tengok syana buat ni mahu gak esok petang aku cari :P

jajagurlz said...

alamak syana terliur la tengok tepung pelita hang.. meh pos kat aku sket!! ingat baru je nak beli.. nih dah tengok syana buat ni mahu gak esok petang aku cari :P

Anonymous said...

wah ni peberet aku ni.mak aku lom buat lagi kuih ni.romantiknye tepung pelita orang tu penuh ngan rasa cinta.heheh

mama_umar_maryam said...

syabbas bethe,ekeke,tabik weh kt ko..aku rase syahrul suke sbb bekas lover dovey tuh,ekekekek

Anonymous said...

Shana....nak try gak..Vie dah salin recipe,nak vw blk kg ptg ni...buat kat kg ngan sister2 tercinter...jamu mak ngan abah...konon2nyer nak tunjuk terror..buat pun lum pernah wak ka ka..

I-sya said...

cayok2... akhirnya berjaya! bolehla aku ikut jejak ko pasni.. kot rajin lor...

mummy aryan syamil said...

aku pun nk wat esok kt umh mil yang,berkobar salin resepi ekekekeke

nzh1979 said...

saya kagummmmmmmmmmmmmmmmmmm
nak sket..ehehehe
ko tau akak hari2 pesan kueh ni je masa buka..abeh kueh lain semua cam tak buleh mkn je..kueh tepung pelita..sah2 selamat dimkn time pantang..aahhaha

teror ko erk..akak salute weh

p/s: moh ler dtg weken..bukan akak ko ni masak.. mil, kak ipar, mak akak yg masak..ahahah..minggu depan mil dah start tolong jaga..so sape dtg order sajek.. mil masakkan..ahahha

ratu78 said...

aduhai, fav aku ni weh....teringat tepung pelita mak aku kat kampung...adus....

ko mmg rajin lah syana weh...tabik kat ko !!

A.H.A.D said...

aku cilok resipi ko yer..nk try buat..
aku laki bini suka tepung pelita..ari2 beli pulak tu..dh tau gini sng baik buat, dpt seloyang hehe

cik helena said...

halloh.cam tak sangke..tp nak gak rasa kakakku,,bile mau buke sama??

mama tisya said...

kuih fav bln pose