IKLAN BERBAYAR

Nak tengok entry lama?? search je

Thursday, August 20, 2009

Mari masak bersama chef!!

gile weyy smlm aku rajin masak..
kagum ngan diri sdiri..bukan takat masak biasa2 je ye..aku buat kuih keria ok!!
ok..ok..tak kagum takpe...tapi syarul kagum (ye ke abg kagum???? :p)
sbb kan ade lg keledek madu yg da rebus tu, nk makan gitu tak lalu aku..kang dok angin je perot. last2 terpk nk buat kuih keria..siap bukak buku resepi lagi :)

KUIH KERIA
bahan2:
keledek madu (rebus pastu lenyek)
tepung sket (jgn la tanya sukatan..aku men bedal jek)
pastu garam sket
gula
air

Cara2:
1) lenyek2 keledek, pastu campur tepung yg da di campur garam
2) buat bola2 pastu lubangkan tgh2
3) masak gula ngan sket air. smp gula pekat & nak keras masukkn kuih gaul rata
4) makan ler :)

utk syarul plak, aku msk nasi lauk sambal ikan bilis, pastu goreng ikan masin bulu..sian dia kan..tapi lauk gitu la feveret laki ku..so simple tau syarul ni..kkdg aku mcm tensen jek nk masak sbb aku nk la kan msk yg mencabarkan..kalo takat sambal tumis ni kacang je kan..tu yg kkdg malas masak (cewahhh alasan baekk punyeee)

utk aku plak, aku masak mee suah kug fu..nama takmo kalah tu...nk pelbagaikan masakan guna mee suah ni..
Mee Suah KungFoo
bahan2:
Mee suah
sayur or rencah2
kiub ayam
bawang2 segala
air
telur
tepung jagung (bancuh ngan air sket)
cara2:
1) goreng mee suah ngan minyak yg panas. pastu ketepikan..jgn smp hangus ye..(aku pny mcm hitam2 sket tu ;p)
2) tumis bawang, sayur, kiub ayam
3) masukkan air (so jd mcm sup)
4) bile da masak sayur tu, masukkan tepung jagung kaco bg rata
5) bile da masak, pecahkan telur dlm kuah tu
6) tuang atas mee suah td
so bile makan, gaul2 jadi la mcm ni :) sgt nyummy tau
jgn risau, me tu akan jd lembut bile kena kuah tu..kena pandai gaul la ye
lg 1 jgn kering sgt kuah tu
terer gile aku smlm..hahaaa syabas syana!!!!
tggu la bulan depan aku masak balik :p
mana bleh selalu kan..skill kena jaga..poodahhh

16 comments:

PHiRa said...

seb baik aku dah tak puasa ari ni

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

kagum..kagum .. prepare masak2 tuk bulan pose nieh syana ;-)

Nana said...

terer nye wat kueh....aku bab2 kueh ni xpenah msk bli je.hehe

Ayu Jaffar said...

waa tak terfikir pn mee suah tu masak mcm tu...

pasni nk try la :p

Liana said...

hahaha.... rajin nya isteri syarul nie... berbangga kejap ...hehehe... kim nak try mee sua tu ler... nampak sedap tu...

MRS. K said...

wahhh.. bangga sama kamo!!!

mama_umar said...

ape ko msk sume nmpk sedap,keria tu kuih feveret aku..lagi manis lg sodap

SyaNa said...

phira~ hahaaa leleh ke??

diana~ semangat nk wey aku nk msk buke :p

nana~ ala wey aku pn tak terer..men bedal jek..asal ade bentuk..kuikui

kak ayu~ try la kak..sedap gak tau..tp sup lg sedap

kimmi~ ehemm rajin ye :D??

mrs K~ heheee tochei..tocheiii

zeti~ aku buat gula tu tebal sgt..mmg manis la yg ni

mama tisya said...

lawak la ko ni...gelak aku bc citer ko psl kagum tu..hehehehe..tp aku tau ko pandai masak...terliur lak tgk keria tu...aku suka...

SyaNa said...

erryn~ pandai ke?? hehee tu yg malas masak tu..ramai nau puji..mokekee

gee ryder said...

wei, utk syarul ko bg ikan masin je yer..utk ko nk sedap2..sng betul heheh..

kalo laki aku tgk aku masak keria tu, mau sebulan dia duk kagum ngn aku wakakaka

SyaNa said...

gee~ hahaha mcm kejam je kan aku bg laki mkn ikan masin..

Mya said...

terrornya ko buat kuih keria! terkesima aku ok?

helena's said...

kak napa makan lain2??ehe

SyaNa said...

mya~ hahaa saje takmo tunjuk :p

helena~ tekak len2 selera dik oit :D

mama tisya said...

suka keria yg byk gula